Beundrande såg Kitty och hennes vänner på medan Hayden och Natalia svingade sig i trapetserna högt ovanför dem. Snabbt och mjukt gjorde Natalia en baklängessaltomortal. Tiden stod nästan stilla medan hon flög genom luften. Så fattade Hayden hennes handleder i flykten. Det hade gått bra!
Men det var inte slut ännu. I nästa sekund släppte Hayden Natalia. Hon sträckte ut armarna mot sin egen trapets och hennes händer nuddade stången. Hon har fått tag i den, tänkte Kitty! Hon öppnade munnen för att jubla, när Natalias händer plötsligt gled av stången. Kitty kunde bara med fasa se på medan Natalia föll handlöst mot marken.
Kitty har fått i uppdrag att försöka hitta Natalia Petronovas okänd pappa. Men det som börjar som ett spännande besök i cirkusen värld, blir snart ett livsfarligt äventyr. Vem är det som försöker skada den unga cirkusartisten?
Boken
Den här boken gavs ut i januari 1993 och är den 82:a boken i Nancy Drew Files-serien. Som vanligt skrevs den under pseudonymen Carolyn Keene. Den verkliga författaren är hittills okänd.
1995 gavs den svenska versionen av boken ut, med det amerikanska omslaget av Tricia Zimic. Det verkar inte som om den gavs ut på några andra språk.
I boken får Kitty, tillsammans med Bess, i uppdrag att leta rätt på Natalia Petronovas pappa. Hon ska nämligen gifta sig och skulle vilja veta vem han är, och i bästa fall, ha med honom på bröllopet.
Samtidigt verkar någon vara ute efter att mörda henne. Den ena ”olyckan” efter den andra drabbar henne. Och på en cirkus finns det många tillfällen att skada sig. Särskilt om man är trapetskonstnär…
Här tänkte jag att det kunde vara passande med ett litet Youtube-klipp med några av världens bästa trapetskonstnärer, Ringlin Bros:
Är det det svartsjuka ex:et till Natalias pojkvän som försöker skada henne? Eller är det någon annan?
Boken utspelar sig i Flordia, men det märker man inte så mycket av. Det är mest cirkusmiljön som står i fokus.
Slutsats och betyg
Mysterier och cirkusar, går inte det lika bra ihop som mysterier och hemliga grottor? Det här är sannerligen inte den första detektivhistorien som utspelar sig på en cirkus, och det kommer inte vara den sista. Och det är helt okej för mig. Cirkusar är spännande miljöer.
Jag är också tacksam att vi slapp vara med om en massa elaka djurtränare och djur. Den tiden är förhoppningsvis förbi och en modern cirkus verkar fokusera betydligt mer på luftakrobatik.
På det temat kan jag också rekommendera ”American Experience” dokumentär ”The Circus” (i två delar) som berättar om cirkusens historik, med P. T. Barnum och grabbarna. Den är väldigt bra.
Men tillbaka till boken. Jag tyckte det här var en bra bok, men jag hade kanske lite högre förväntningar. Kanske saknade jag en sista liten knorr – en spännande skattjakt, ett spöke, eller så.
Jag ger ändå den här boken en tre i betyg. Den gör det den ska och bjuder på trevlig läsning!
Bäst och sämst
Sämst: Hmm… Jag tycker nog ändå att Natalias plastmamma beter sig lite konstigt. Varför inte bara bjuda på sanningen?
Bäst: När George tillrättavisar Eduardo:
Övrig information
Antal sidor: 190
Andra upplagan
Tryckt i Falun, 1998
Boknummer Wahlströms: 2734
Bokomslag: Tricia Zimic
Upplagor:
1 – 1995
2 –1998
Originaltitel: Dangerous Relations
Utgivningsår i USA: 1993
Jag hittade inga andra omslag än det amerikanska som det svenska också bygger på.
Boken innan (enligt den amerikanska utgivningen): Making Waves – Kitty och segelbåtsmysteriet
Boken efter (enligt den amerikanska utgivningen): Diamond Deceit
Boken innan: Kitty och det hundrade mysteriet
Nästa bok: Kitty och konståkningsmysteriet